Ostatnio na forum



Zobacz więcej z kategorii: inne

Łups - gra, która powstała na podstawie książki

2011-04-21 20:53:24

Zasady Wielkiej Gry opracowanej przez Łupsowego Mistrza Trevora Trurana

Thud

Gra zawiera:
ośmiościenną planszę (w liniach poziomych i pionowych po 5 pól, w liniach skośnych po 6 pól, szerokość planszy: 15 pól)
32 pionki Krasnoludów
8 pionków Trolli
1 pionek Kamienia Centralnego

Przygotowanie gry:
Krasnoludy rozstawiamy dookoła planszy na czarnych i białych polach. Środkowe pola brzegów planszy w liniach pionowych i poziomych zostają wolne. Na środku planszy kładziemy Kamień Centralny i dookoła niego rozstawiamy Trolle.

Gra w Łupsa
obejmuje 2 bitwy, których rezultat ustalany jest po zsumowaniu punktów z obu potyczek.
Gracz kontrolujący Krasnoludy w pierwszej bitwie, dowodzi Trollami w drugiej i odwrotnie.
Thud - wersja stolikowa


Gracze wykonują ruchy na przemian – grę rozpoczynają Krasnoludy.

Krasnoludy mogą poruszać się o dowolną liczbę pól w liniach prostych (pionowych, poziomych oraz po przekątnej, do przodu oraz do tyłu). Ponieważ Krasnoludy poruszają się bardzo szybko, mogą zakończyć swój ruch na polu obok Trolla, bez obaw o uszkodzenia ciała. Trolle nie widzą za dobrze tego, co plącze im się na wysokości kolan.

Trolle wloką się ociężale, mogą poruszać się o jedno pole w dowolnym kierunku (do przodu, do tyłu, na boki i po skosie).
Żaden pionek nie może przeskoczyć nad innym pionkiem w tym kamieniem centralnym.
Kamień centralny nie należy do nikogo, jednakże może zostać użyty do celów strategicznych.
Thud - wersja planszowa


Bicie
Bicie nie jest obowiązkowe. Może nastąpić w dowolnych liniach prostych, również po skosie.
Troll może zbić jednego lub więcej Krasnoludów znajdujących się w zasięgu jego maczugi (pól go otaczających), po wykonaniu przez niego ruchu w ich kierunku. Troll musi najpierw wykonać jakiś ruch, by móc zbić Krasnoludy. Nie może sobie ot tak zbijać Krasnoludów, bez jakiegokolwiek wysiłku.
Thud - wersja stolikowa


Trolle mogą także wykonywać bicie, poprzez tworzenie kolumn (nieprzerwanych linii prostych). Zamiast zwykłego ruchu, Troll znajdujący się na przedzie kolumny skierowanej na Krasnoludy (ten najbliżej Krasnoludów), zostaje wypchnięty do przodu przez resztę Trolli (tamte stoją jak gdyby nic się nie stało) i może poruszyć się o tyle pól ile Trolli znajdowało się w tej kolumnie (lub mniej). Troll może zostać wypchnięty tylko, aby zbić Krasnoludy. Tego ruchu nie można wykorzystać do zwykłego poruszania się po planszy. Troll zbija poprzez zatrzymanie się na polu sąsiadującym z Krasnoludem – nie na tym samym polu, co Krasnolud!

Krasnoludy biją Trolle tworząc kolumny (nieprzerwane linie proste), skierowane na atakowanego Trolla i wyrzucając pierwszego w kolumnie Krasnoluda wprost na Trolla. Zbity Troll zostaje usunięty z gry, a Krasnolud zajmuje jego pole. Jednakże, atak może zostać wykonany tylko wtedy, gdy liczba pól pomiędzy Krasnoludami i Trollami, jest mniejsza niż liczba Krasnoludów w kolumnie. Na przykład, 4 Krasnoludy mogą zaatakować Trolla, gdy pomiędzy pierwszym Krasnoludem a Trollem znajduje się od 0 do 3 wolnych pól.
Pojedynczy Krasnolud może rzucić się na Trolla, gdy ten stoi zaraz obok niego, wówczas Troll ma pecha, że go nie zauważył.

Krasnolud nie może w tym samym ruchu poruszyć się i zaatakować Trolla, czyli Krasnoludy albo wykonują ruch, albo rzucają się (lub innego Krasnoluda) na Trolla.

Obydwa ruchy wypychania i rzucania mogą być wykonywane w liniach prostych, w tym po przekątnej.

Bitwa kończy się,
gdy obie strony zgodzą się, że żadne bicia nie mogą być już więcej wykonywane. (Włączając w to, oczywiście, moment, w którym któremuś z graczy skończą się pionki!).

Jeśli nie mogą dojść do porozumienia, gra toczy się tak długo, aż porozumienie zostanie osiągnięte.
Thud - wersja planszowa

Godząc się już na koniec bitwy, następuje punktacja oparta na liczbie pionków pozostających na planszy.

Każdy z graczy otrzymuje punkty za każdy pionek pozostający na polu bitwy. Każdy Krasnolud liczy się jako 1 punkt. Każdy Troll liczy się jako 4 punkty.

Zwycięzcą bitwy zostaje ten, kto zdobył więcej punktów. Liczba punktów zostaje odnotowana (lub zapamiętana) i dodana do wyniku z drugiej bitwy. W tej drugiej bitwie, gracz, który wcześniej kontrolował Krasnoludy, będzie teraz kontrolował Trolle, a gracz, który kontrolował Trolle, będzie kontrolował Krasnoludy.

Gra może zakończyć się remisem, jeśli po rozegraniu obydwu bitew, obydwaj gracze będą mieli po tyle samo punktów.
Thud - wersja planszowa

O grze
Gra została bardzo sprytnie opracowana przez Trevora Trurana, ale w jej wykonaniu maczał też palce sam Sir Terry Pratchett.

Na rynku pojawiła się już w 2 wersjach:

planszowej:
edycja pierwsza z 2002 r. wydana przez The Cunning Artificer
edycja druga z 2005 r. wydana przez Mongoose Publishing

oraz w wersji stolikowej z 2009, wydanej przez The Cunning Artficer. Do gry dodawane jest również opowiadania „Thud A historical Perspective”
Thud - wersja stolikowa


Więcej o grze można przeczytać na jej oficjalnej stronie: Thudgame.com, gdzie można także zagrać on-line. Można tam także znaleźć bardziej szczegółowe zasady przetłumaczone przez Grace, dzięki współpracy Pratchett.pl oraz Thudgame.com
A zakupów dokonać można w Discworldemporium.com

Zobacz powiązane książki: Łups!, Łups! - gra planszowa

Autor: Grace