Zobacz więcej z kategorii: otoczenie świata dysku

W cieniu ojca

2011-06-30 09:09:51

W cieniu ojca?
Tak to już bywa, że młode drzewno by móc zaowocować potrzebuje przestrzeni. By nie wyrosło pokurczone i z robaczkami. Choć niektórzy takie lubią, to jednak dla ogółu powoduje to całkiem zwyczajny odruch. No dobra ale mniejsza o dywagacjach rolniczo-sadowniczych (nie, nie sądowniczych). Jak się zapewne miała być to metafora, która sprytnie ma wprowadzić w temat tego oto artykułu. Co sprytniejsi czytelnicy domyślili się, że jeśli są na stronie prachett.pl i zostaje wspomniana kwestia dziedziczenia (wprawdzie z udziałem pyłku i insektów, ale zawsze) to chodzić musi o Terrego Pratchetta i jego jabłko... znaczy córkę Rhiannę.
Rihanna Pratchett
Jak to się zaczęło? Pewnie o wszystkich szczegółach wie tylko Terry. Domyślić się można, że dużą rolę tu odgrywały feromony, letnie sukienki, pełnia księżyca i Dom Pérignon rocznik 73. Mniejsza o to jak to się stało po 9 miesiącach Rhianna przyszła na świat, a po kilkunastu latach zapatrzona w mistrza zaczęła objawiać talent pisarski.
I już.

No może nie tak szybko. Rhianna na świat przyszła 30 grudnia 1976 roku w Rowberrow w Somerset w Anglii. Z wykształcenia jest dziennikarką. Po ukończeniu studiów jej pierwszą pracą była posada w magazynie „Minx”, który znany był jako najbardziej „funkowy” magazyn dla młodych kobiet, reklamujący się hasłem: „To wstyd, że w naszych czasach więcej magazynów dla pań nie jest takich jak nasz”. Następnie publikowała w dzienniku „The Guardian”. Jednak to nie do końca pozwalało jej się spełniać. Poszukując więc swojego miejsca i własnej ścieżki kariery, do talentu literackiego Rhianna dołożyła pasję do ogólnie pojętych gier komputerowych. W nich właśnie odnalazła spełnienie swoich zapędów pisarskich. Wszystko zaczęło się od opowiadania „Child of The Chaos (Dziecię Chaosu)”, które było dostarczane jako literacki wstępniak do cRPG „Beyond Divinity”.
Rihana specjalizuje się obecnie w tworzeniu historii, humoru i charakterystyk bohaterów gier. Jest również dziennikarką znanego na zachodzie magazynu poświęconego grom komputerowym „Zone”.

Córka mistrza napisała scenariusze do gier „Heavy Sword” i „Overlord” a także do najbardziej chyba znanego „Morror's Edge”. Jak przystało na dziecię, w którego żyłach płynie ciekła oktaryna i tusz, przy tworzeniu scenariuszy gier, panna Pratchett skupia się na urealnieniu głównych bohaterów. W Mirror's Egde główną bohaterką jest Faith. Rihanna nadała głębię tej postaci. Córka Pratchetta zajęła się zbudowaniem sieci skomplikowanych relacji głównej bohaterki z postaciami drugoplanowymi. Ona również jest odpowiedzialna za zbudowanie tajemniczej przeszłości Faith, która stanowi jeden z ważnych wątków fabularnych. Jej twórczość poznać można również w „Heavenly Sword” (choć mniej znana w Polsce to również wartej zwrócenia na nią uwagi).

Rhianna pracując nad nową grą cała poświęca się powierzonym zadaniom. Jak sama opowiadała w jednym z wywiadów ciągle musi biegać pomiędzy biurami projektantów poszczególnych poziomów czuwając nad dialogami by spełniały warunki zarówno samej rozgrywki jak i fabuły. Również by do końca spełniać swoje wizje scenariuszy czuwa nad dialogami, aż do momentu nagrywania ich przez aktorów. Zapytana o najmilsze wspomnienia z frontu prac nad grami wspomina Overlorda szczególnie nad jego druga częścią, kiedy ekipa produkcyjna była zgrana i wszystko między nimi grało jak w dobrze naoliwionej maszynie. Jak sama podkreśla zaufanie jest podstawą przy jakiejkolwiek pracy. Choć Rhianna zasypywana jest propozycjami i może przebierać między filmem, literaturą, komiksami i programami telewizyjnymi, to podkreśla że nigdy nie porzuci pisania scenariuszy gier.

Jak sama zauważa, zbyt wiele firm przy planowaniu gier za mało uwagi poświęca fabule i zatrudnia specjalistę od narracji dopiero na końcu tworzenia gier. A to stanowczo ogranicza swobodę działania Rhianny. Córka Terrego Pratchetta jest członkiem The Writer's Guild of Great Britain (Gildia Pisarzy Wielkiej Brytanii), a w sierpniu 2006 roku magazyn „Edge” umieścił Rhiannę Pratchett w pierwszej 100 najbardziej wpływowych kobiet. Dwukrotnie była nominowana w 2008 roku do nagrody za najlepszy scenariusz gry komputerowej przez Gildię Pisarzy Wielkiej Brytanii za „Heavenly Sword” i „Overlord”.
Rhianna jest również autorką mini komiksu wydanego w DC Comics osadzonego w realiach Mirror's Edge.

W 2010 roku Rhianna oznajmiła, że chce zrealizować swój pierwszy scenariusz filmowy (którego producentem ma zostać Paul Atherion, znany w UK z fabularyzowanego dokumentu „Silent Voices” opowiadającego o przemocy domowej). Do jej osiągnięć należy też zaliczyć kilka rozdziałów w książkach będących instruktarzem dla początkujących pisarzy scenariuszy gier komputerowych. Publikowała min. w „Professional Techniques for Video Game Writing" i "Game Writing: Narrative Skills for Videogames".

Obecnie mieszka w Londynie z parą znerwicowanych kotów i żółwiem gejem (odrobina absurdu musiała się pojawić).
Rihanna Pratchett
Cały swój zapracowany żywot Rhianna jako rodowita Angielka topi w olbrzymich ilościach herbaty, co Marek aprobuje pełnią swojego jestestwa. Jak się pewnie domyślacie mając tak wiele na głowie Rhianna potrzebuje też od czasu, do czasu odrobiny relaksu. Do ulubionych form rozrywki panny Pratchett należą gry. Regularnie gra w World of Warcraft, gdzie prowadzi do boju 80 poziomową elfkę – druidkę, otoczona wianuszkiem bojowych niedźwiedzi. Może już kiedyś ją spotkaliście? Jak przystało na fankę fantastyki do jej ulubionych należą również Diablo, Thief i Baldur's Gate (achy i ochy w moim wykonaniu niech będą wyrazem największej aprobaty).

Rhianna Pratchett jest upatrywana jako główna spadkobierczyni serii Świata Dysku. Czy po śmierci jej ojca stanie się ona kontynuatorką dzieła mistrza? Ciężko powiedzieć. Jak sam Terry twierdzi nie chce jej obarczać takim dziedzictwem, narzucać ścieżki kariery. Jak będzie pokaże przyszłość.

Po lekturze „Child of The Chaos” jestem pewien, że jej styl daleko nie odbiega od umiejętności Sir Terrego. „Dziecię Chaosu” stoi na bardzo wysokim poziomie. Opowiedziana historia o tytułowym dziecku zbudowana i mocno osadzona w świecie (nie, nie dysku :) ), w którym od Zła dzieli cię jedynie portal, czyli tego znanego z Beyond Divinity. Pełna humoru i ciekawie przedstawiona, opływająca
sarkazmem i niczym nie skrępowana wyobraźnią. Lepszego dziedzica Terry nie mógłby oczekiwać. A przy komputerowym zacięciu Rhianny może już wkrótce zagramy w sieciowy RPG osadzony w świecie dysku? Możliwości są nieograniczone, więc warto uważnie obserwować rozwój kariery Rhianny.

Zobacz powiązane książki: Panowie i Damy

Autor: Marek_Sobczak