Nie dotykać!


przycisk końca świata

Zobacz więcej z kategorii: fan klub

Discworld MUD

2012-09-10 22:28:38

Pamiętacie początki gier RPG? Kiedy to nie było wspaniałej grafiki, narracji z basowymi głosami lektorów i milionów różnych efektów czarów zapierających dech w piersiach? Czasy kiedy całość gry była bliższa prowadzeniu przez opowieść przez Mistrza Gry jak na prawdziwym spotkaniu fanów fantasy? Ten klimat, rozgrywania gry w interfejsie tekstowym, gdzie najlepszym procesorem graficznym staje się wyobraźnia użytkownika, wspierana przez epickie opisy świata zaserwowane przez scenarzystę można odnaleźć w pozycji, którą chciałbym wam polecić.

Wystarczyło umieścić taką grę na serwerze, pozwolić się do niej logować dowolnej liczbie użytkowników i tak właśnie powstał MUD (Multi-User Dungeon). Dodatkowo umieszczenie całej akcji w Świecie Dysku powoduje, że Discworld MUD staje się grą wobec której wielbiciele RPG i Świata Dysku nie przejdą obojętnie.

W samej rozgrywce za pomocą kilku komend i opcji poruszamy się po wykreowanym przez twórców świecie. Wprawdzie program serwuje nam tylko opisy pomieszczeń, przedmiotów, postaci sterownych przez komputer (moby) i potworów bez jakiejkolwiek grafiki, jednak nie przeszkadza to w żaden sposób w rozgrywce.

W Świecie Dysku, jak sami najlepiej wiecie, występują tysiące niepowtarzalnych postaci a każda z nich została odpowiednio zakodowana w rozrywkę, pozwalając graczom na integrację z nimi. Każda jest w jakiś sposób różna od pozostałych zaimplementowanych na serwerze.
Wielką zaleta gier MUD jest absolutny brak znanych w grach sieciowych lagów, odbierających całą przyjemność grania. Discworld MUD trzyma poziom i również można mu bez problemu przylepić naklejkę „Lag Free”.

Po rozpoczęciu gry nie znajdziecie żadnego systemu nauki poza kilkoma wyświetlonymi podstawowymi komendami. Gracze uczą się swoich umiejętności podczas grania. Oczywiście również dzięki możliwości rozmów między uczestnikami można się uczyć rożnych trików i pomysłów na strategię gry od bardziej zaznajomionych z rozgrywką graczy. Dodatkowo zdobyte punkty doświadczenia pozwalają na poznawanie nowych komend i umiejętności.

System walki w Discworld MUD jest bardziej wyrafinowany niż moglibyście się spodziewać. Gracze mogą obierać swoje taktyki i wykorzystywać specjalne ruchy do przechylenia szali zwycięstwa na swoja stronę. Walcząc w grupach dostępne są specjalne komendy pozwalające zawodnikowi na obronę innego członka grupy przez przyjęcie na siebie ciosu przeciwnika. Można tez używać w ostateczności najlepszej metody zwyciężania sprawdzonej przez Rincewinda, czyli ucieczki w przypadku gdy walka okaże się zbyt ciężka.

W świecie Discworld MUD odnajdziecie ponad 500 rożnych broni, 350 części różnego rodzaju zbroi, 2500 przedmiotów zakwalifikowanych jako części ubrania, 500 rodzajów biżuterii, 1200 rodzajów jedzenia, 600 rodzajów rożnych fatałaszków do zaprojektowania i wykonania wystroju domów graczy, a lista ciągle jest uzupełniana o nowe pozycje.

W grze występują trzy rodzaje dostępnej dla graczy magii; magia czarownic, magów i kapłanów. Dla magów jest ona środkiem dążenia do władzy, dla wiedźm jest ona ostatecznym rozwiązaniem i w jej miejsce używają głowologii, dla kapłanów zaś jest ona darem od bogów. Dzięki temu każdy może wybrać rodzaj odpowiedni dla siebie, decydując się na jego zalety jak i wady.

Coraz więcej aspektów gry jest kontrolowanych przez graczy. dostępny jest system dekoratorski pozwalający dekorować i urządzać swoje domy, nie przez dobieranie tekstur, jak ma to miejsce w większości RPG, a przez ustawianie w nich przedmów, z którymi można w późniejszym czasie wchodzić w interakcje.
Wybudowanie domu to początek. Następnie gracze stworzyli własne sklepy, potem banki, kantory wymiany walut aż po jaskinie hazardu z pokerem, blackjakiem i ruletką.

W Discworld MUD powstały też dwie niezależne od siebie gazety pisane i edytowane przez graczy.
Zostały założonych, jak to miało miejsce w Świecie Dysku, kilka gildii, a nawet nowych miast rządzonych przez graczy. System gry pozwala graczom na ustalanie własnych praw i rodzajów akceptowanego i nieakceptowanego zachowania na „jego” terenie.

Nie tak jak w większości MUDów w Discworld MUD walki i zabijanie wszystkiego w zasięgu wzroku nie jest jedynym zajęciem. System zadań zlecanych przez graczy (zarówno sterowanych przez komputer jak i ludzi) i jest ważnym elementem rozgrywki. Gracze zbierają przedmioty i używają ich w konkretny sposób i/lub wchodzą w interakcje z postaciami prowadzonymi przez komputer by wypełnić zadanie. W zamian gracze otrzymuję specjalne tytuły oraz oczywiście mnóstwo punktów doświadczenia.

Jedną z pierwszych rzeczy jaką zapewne zauważycie po rozpoczęciu gry jest to jak wyrafinowane potrafią być wydawane przez graczy komendy. „Połóż czerwona butelkę i zieloną kulę na dnie torby podróżniczej” jest często występującą. Twórcy gry zadbali o to by komendy były jak najbardziej intuicyjne i logiczne.
Game Window

Lokacje stworzone są również na podstawie prozy Terrego Pratchetta. Są na tyle rozległe, by nawet przez 10 lat mogły ciągle zaskakiwać, szczególnie, że są ciągle rozwijane przez graczy. Granie w trybie tekstowym może utrudniać wyobrażenie sobie całości tego świata, jednak dzięki mapom miast stworzonym przez fanów można ze szczegółami sprawdzić jak wiele zakamarków mogą kryć znane nam doskonale miejsca w Ankh-Morpork i poza nim.
Gra oferuje mnóstwo zabawy i możliwości poruszania się w świecie wykreowanym przez Terrego Pratchetta, nie tylko na parę godzin, ale na całe tygodnie, może nawet lata.

Ja spróbowałem przez chwilę poruszać się w świecie gry i zauroczył mnie jej rozmiar i swoboda interakcji. Spróbujcie swoich sił. Może spotkamy się na jednej z ulic Ankh-Morpork. Sprawdzajcie czy nie mija was przypadkiem MarekS – faceta, którego żadna z czarownic nie chce przyjąć na praktykanta...
Link do gry

Zobacz powiązane książki: Blask fantastyczny

Autor: Marek Sobczak